آموزش شستشوی انواع پرده

آموزش شستشوی انواع پرده :پرده یکی از وسایلی است که در دکوراسیون به خانه زیبایی می بخشد. از سوی دیگر قیمت نسبتا بالایی دارد.پس برای حفظ آن باید تلاش کرد. پرده‌های کثیف و غبار گرفته باید هرچند وقت یکبار شستشو شود.

نوع دوخت پرده

آموزش شستشوی انواع پرده

آموزش شستشوی انواع پرده

گاهی نیز نوع دوخت پرده ها باعث می شود که میکروب ها در قسمت های خاصی از پرده ها لانه گزینی کنند که باید هنگام شست و شو در این قسمت ها توجه ویژه ای کنید.به عنوان مثال پرده هایی که به صورت پلیسه دوخته می شوند، زیر لایه های چنین آنها معمولا محل تجمع میکروب است.

نکته مهمی:

که در نظافت پرده باید درنظرداشت به جنس‌ و مدل آن ها ، فواصل زمانی شستشوی پرده بستگی به آلودگی محیط دارد. در شهرهای آلوده به دود باید به فاصله زمانی کم و مرتب پرده ها را شست .

اگر فاصل زمانی بین شستشو پرده ها زیاد شود حتی پس از شستشو نیز پرده کدر میشود. به این خاطر نباید اجازه داد که پرده زیاد کثیف شود و بعد آن را شست.

“نکته ای که باید در نظر داشت برای شستشوی پرده جنس و رنگ آن است”
آموزش شستشوی انواع پرده

آموزش شستشوی انواع پرده

9 نکته مهم‌ که باید درباره شستشوی پرده بدانیم

قبل از آنکه روشها ی شستن انواع پرده را بررسی کنیم بهتر است یکسری نکات کلی را که باید در مورد شستشوی پرده بدانیم با شما در میان بگذاریم:

1- بهتر است ماهی یکبار با جاروبرقی پرده‌ها را گردگیری کنید.

2- هر از گاهی با یک برس مخصوص و نرم گرد و غبار، مو و ذرات چسبیده به پرده را تمیز کنید.

3- پرده‌های سبک را می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید.

4- پرده‌های ظریف را با دست بشویید تا آسیبی به بافتشان وارد نشود.

5- پرده‌های ضخیم و سنگین را با بخارشوی تمیز کنید چون شستن و خشک شدنشان بسیار زمان‌بر است.

6- انتخاب روش شستشوی پرده بستگی به جنس آن دارد، پس قبل از اینکه برای شستن دست به کار شوید حواستان به جنس پرده‌ باشد.

7- برای تمیز کردن هفتگی پرده‌ها، اول از همه پرده را خوب تکان بدهید تا گرد و غبار از آن جدا شود، بعد از ده دقیقه که غبارها روی زمین نشست با جاروبرقی غبارها را جارو کنید.

8- اگر نگرانید که استفاده از جاروبرقی به پرده‌تان آسیب بزند، پس می‌توانید ماهی یکبار از روش خشکشویی استفاده کنید. فقط باید پرده را توی لباسشویی بیاندازید و ۵ دقیقه در حالت خشک‌کن بگذارید، سپس آن را خارج کنید و قبل از چروک شدن دوباره آویزانش کنید.

9- برای شتشوی پرده با لباسشویی، دستگاه را روی دور کند و دمای پایین تنظیم کنید و در هر با سشتشو، تنها دو پنل پرده را در لباسشویی بیندازید.

روش شستن انواع پرده ها

1. پرده های پارچه ای :

بعضی ازپرده های پارچه های در اثر شستشو با آب خراب و بی حالت می شوند. بنابراین آن ها را را باید به صورت خشک شویی شست.

مانند پارچه های ابریشم ، ساتن و مخمل. بعد از شستشوی باید پرده ها را اتو کرد. بعضی از پرده های پارچه ای را اگر به صورت مرطوب آویزان کنیم چروک آن از بین رفته و دیگر نیازی به اتو کردن نیست. برای اتو کردن باید نصبت به جنس پارچه درجه حرارت اتو هماهنگ کرد.

نکته :برای اتو کردن پارچه های نایلونی باید درجه حرارت اتو کمتر و برای اتو کردن پارچه های نخی و کتانی از درجه حرارت بیشتر اتو استفاده کرد.

2.پرده های چوبی :

برای تمیز کردن پرده های چوبی را باید احتیاط زیادی کنیم . در مصرف آب برای تمیز کردن این پرده ها باید کاملا محتاط عمل کرد. چون آب به چوب آسیب جدی می رساند و پرده ها را از بین می برد.

با یک برس نرم و با آب خیلی کم ، سطح این پرده ها را تمیز کنید و بعد زیر نور آفتاب کاملا خشک کنید. شستن این پرده ها را خیلی کش ندهید زیرا که رنگ براق آن ها از بین می رود.

3.پرده های آلومینیومی :

استفاده از اسپری شوینده برای این پرده ها راهکار مفیدی به حساب می آید. از صابون مایع و دیگر مواد تمیز کننده نیز می توانید استفاده کنید.تمامی قسمت های آن را با استفاده از مواد شوینده اسپری کنید.

در آخر با یک دستمال تمیز سطح پرده را کاملا پاک کنید .پس از چند دقیقه دوباره همین کار را انجام دهید تا تمام لکه های روی پرده مشخص شوند . باید به این نکته دقت کرد که با اسکاچ ها و برس های زبر، پرده ها را تمیز نکنید.

چونکه خش دار روی آن ها می افتد و شکل ظاهری آن ها از بین می رود و زیبایی خود را از دست می دهند. در قسمت هایی که لکه های سمج هستند که به راحتی پاک نمی شوند، می توانید در آن قسمت ها مقداری از کرم اصلاح بزنید وسپس با یک برس نرم آن را تمیز کنید.

آموزش شستشوی انواع پرده

آموزش شستشوی انواع پرده

4.پرده های پلیسه :

بهتر است برای تمیز کردن این نوع از پرده ها از یک اسفنج مرطوب شده با آب و محلول شست و شو استفاده کنید. اسفنج را بروی همه قسمت های پرده کشید تا کاملا تمیز شود.

استفاده از این روش شما را از بردن پرده ها به خشکشویی و پرداخت هزینه بی نیاز می کند. چوب پرده ها نیز مکان خوبی برای تجمع میکروب ها به شمار می روند. چوب پرده ها را نیز با اسفنج مرطوب یا برس مرطوب تمیز کنید.

5. پرده های تور :

پرده های توری با گذشت زمان و در اثر تکرار شستشو ممکن است آهار خود را از دست دهد و بی حالت شود . برای آهار دادن مجدد پرده ها می توانید یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کرده و به آن کمی حرارت دهید تا لعاب کند.

سپس پرده ها را دریک لگن آب سرد حل کنید و پرده های تور شسته شده را به مدت زمان نیم ساعت در آن خیس کرده سپس پرده ها را آویزان کنید تا خشک شوند.

بیشتر بخوانبد:پرده آماده چیست ؟،پرده اتاق خواب،راهنمای انتخاب مناسب پرده برای منزل / روژان دیزاین

شستشوی پرده :

۱- قبل از شستن پرده به پشت آن خوب نگاه کنید. در صورت داشتن پوسیدگی در اثر آفتاب یا کشیدگی‌ بهتر است آن را عوض کنید.

۲- زمانی که پرده های منزل را بیرون می آورید، قبل از در آوردن گیره های آن ، در مرحله اول نقاط قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک علامت گذاری کنید. با این کاربعد از شستن می توانید به راحتی گیره ها را در نقاط قبلی وصل کنید تا فرم پرده هایتان به هم نریزد.

۳- شستن پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید.

۴- پرده‌های بزرگ با ماشین لباسشویی نشورید،پرده ها را داخل یک وان بزرگ خیس کنید تا آسیب نبینند.

۵- گیره ‌های(حلقه) زنگ زده را داخل سرکه جوشاند شود تا مانند قبل براق شوند. برای اینکه گیره ها روانترداخل پوب پرده حرکت کند روی آن صابون بمالید.

۶- پرده ها رابعد از شستن به صورت نمدار آویزان کنید. بدلیلاینکه چروک های موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف می شود و دیگر نیازی به اتوکشی نخواهد بود.

۷- هر از گاهی برای غبار روبی، روی پرده‌ها جاروبرقی بکشید. برای جلوگیری از رفتن پرده داخل جاروبرقی، میزان مکش آن را کم کرده، بین پرده و لوله جاروبرقی از یک صفحه پلاستیکی مشبک استفاده کنید.

۸- پرده های کهنه یا از مد افتاده می توانید را می توانید برای دوخت کوسن و روباشتی استفاده کرد.

آموزش شستشوی انواع پرده

آموزش شستشوی انواع پرده

شستشوی پرده با دست 

اصولا برای شستن پرده های قابل شستشو باید پرده ها را در آب ولرم با پودرشوینده به مدت یک ساعت خیس کرد. بعداز یک ساعت به صورت ملایم چنگ زد و دوباره آبکشی کرد. برای شستن پرده ها از مایع ظرفشویی یا صابون ملایم استفاده کنید و برای تمیز کردن حلقه‌ها از سرکه استفاده کنید.

بعضی از خانم های خانه داربرای شستن تمیزتر پرده ها از صابون های شستشواستفاده می کنند. برای از بین بردن سیاهی دوده روی پرده نیز یک لیوان نفت به آبی که در آن پرده خیس شده اضافه کردن را بسیار مفید می دانند.

بعلاوه برای سفیدتر شدن پارچه های سفید می توان از کمی مواد سفید کننده نیز استفاده کرد. بعد از شستشوی پرده مقدار معینی ازموادسفید کننده را همراه با آب داخل لگن ریخته و پرده هارا به مدت نیم ساعت در آن خیس کرده.

بعد از یک ساعت آبکشی کرده. نکته مهم این که مواد سفید کننده برای الیاف پارچه بسیار مضر بوده و آن ها را کم دوام میکند.
برای خوشبوکردن پرده از نرم کننده لباس استفاده کنید.

اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده منزل تان خریداری کردید و احتمال آب رفتن آن زیاد است. اول پارچه را در محلول آب و نمک به میزان ۱ قاشق نمک برای هر لیتر آب و به مدت ۲۴ الی۴۸ ساعت به صورت مچاله قرار دهید.

بعد از این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. بعد از آن شروع به دوختن پرده کنید. با این کار باعث تثبیت رنگ پارچه هایی که احتمال رنگ دارد نیز می شود.

شستشوی پرده با ماشین لباسشویی 

پرده‌های بدون آستر را می توانید با ماشین لباسشویی و در دمای پایین شستشو کرد. پرده های مدل دار ، بزرگ و چند رنگ را به هیچ وجه با ماشین لباسشویی نشویید. شستشو پرده‌های آستردار را به خشکشویی بسپارید.

پرده‌های بزرگ با ماشین لباسشویی نشورید،پرده ها را داخل یک وان بزرگ خیس کنید تا آسیب نبینند. برای شستن پرده با ماشین لباسشویی باید از درجه آب ولرم استفاده کرد. بهتر است که از خشک کن استفاده نکنیم .

کلام اخر 

مادر این مقاله سعی کردیم آموزش شستشوی انواع پرده را برای شما جمع آوری کنیم تا در صورت نیار شما از آن استفاده کنید .

ما درگالری پرده روژان با استفاده از تکنولوژی و مواد شوینده  با کیفیت ومخصوص پرده و با کیفیت عالی پرده های شمارا شستشو می کنیم که نه تنها عمر پرده رو کوتاه نمیکنه،بلکه عمر پرده رو بیشتر میکنه.

برای شستن پرده ها به این نکته دقتداشته باشید که حداکثر سالی 1بارپرده ها شسته شود ،در بهترین حالت سالی 2بار پرده باید شسته شود.در این حالت دیگر پرده حالت چرکی به خودش نمیگیره و تمیز میمونه.

در خشکشویی روژان، حتی پرده هایی که چرک شده و با شستشو معمولی تمیز نمیشه با مواد مخصوص مثل روز اول تحویل داده می شود .

برای سشتن پرده های خود با ماتماس بگیرید .

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

یک − 1 =